Future Recycling
– redefining circularity
Få hjälp med ditt avfall inom 48 timmar
Allmänna villkor
- Inledande bestämmelser
- Tillämpningsområde: Dessa allmänna villkor reglerar samtliga tjänster/produkter som Kunden beställer från Future Recycling Sweden AB (org. nr: 559517-3807) ("Future Recycling").
Definition av Kund: Med "Kund" avses den fysiska eller juridiskaperson/näringsidkare (exempelvis en privatperson eller ett företag) somhar ingått avtal med Future Recycling om avfallshantering eller annan erbjudentjänst. Den aktuella Kundens identitet framgår av den order som bekräftats av FutureRecycling. Begreppet Kund omfattar både näringsidkare och konsumenter
- Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar inom ramen för sin näringsverksamhet.
- Med konsument avses en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.
- Definition av Utförare: Med "Utförare" avses den externa underleverantör som Future Recycling har anlitat för utförandet av den beställda tjänsten på uppdrag av Future Recycling. Alla tjänster som Kunden beställer av Future Recycling utförs av en eller flera Utförare som har ingått uppdragsavtal med Future Recycling.
- Definition av Parterna: Kunden och Future Recycling är nedan gemensamt kallade "Parterna" och var för sig "Part".
- Avtalshandlingar och rangordning: Följande dokument utgör tillsammans avtalsunderlaget mellan Parterna:
- Orderbekräftelse,
- Future Recyclings prislista,
- Offert,
- Sorteringsguide,
- Dessa allmänna villkor
- Vid motstridigheter mellan dessa dokument gäller de i den ovan angivna ordningen. Avvikelser från innehållet i dessa dokument är endast giltiga om de sker skriftligen och godkänts av båda Parter.
- Godkännande av villkor: Genom att lägga en beställning som grundar sig på en offert från Future Recycling, där dessa allmänna villkor hänvisas till eller bifogats, samtycker Kunden till att de allmänna villkoren ska tillämpas på beställningen och på eventuella efterföljande avtal mellan Parterna.
- Tvingande lag: Om någon bestämmelse i dessa allmänna villkor strider mot tvingande lag när Kunden är en konsument, ska den tvingande lagen gälla i den delen. Övriga villkor fortsätter att gälla i oförändrad form i den utsträckning tvingande lag tillåter.
- Tjänster och avtalets omfattning
- Beskrivning av tjänster: Future Recycling erbjuder tjänster utförda av Utförare inom avfallshantering, vilket bland annat inkluderar bortforsling av möbler, grovsopor, vitvaror samt uthyrning, utsättning och hämtning av containrar, storsäckar, sopkärl och elektronikburar.
- Tillämpning av särskilda villkor: Förutom dessa allmänna villkor gäller även eventuella särskilda villkor som framgår av offert eller annan skriftlig överenskommelse mellan Parterna för det enskilda uppdraget.
- Beställning
- Hur beställning genomförs: Kunden genomför en beställning genom att acceptera en offert eller lägga en order direkt till Future Recycling. Genom att göra detta bekräftar Kunden att dessa allmänna villkor ska tillämpas på beställningen och på eventuella framtida uppdrag.
- När avtal träffas: Ett avtal mellan Kunden och Future Recycling anses ingånget först när en orderbekräftelse har skickats av Future Recycling. Orderbekräftelsen skickas via e-post och kan vara antingen ett meddelande i e-posttexten eller bifogad som PDF.
- Beställningsfrist: För att säkerställa önskat leveransdatum behöver beställning ske med minst 48 timmars framförhållning och inom Future Recyclings ordinarie öppettider som anges i slutet av dessa allmänna villkor.
- Kreditprövning: Future Recycling har rätt att genomföra en kreditprövning av Kundeni samband med beställning samt vid senare tidpunkt om Future Recycling bedömer det nödvändigt för att säkerställa attKunden har förmåga att fullgöra sina betalningsförpliktelser. Kreditprövningenkan innebära att Future Recycling inhämtar kreditupplysningfrån extern kreditupplysningsbyrå. Kunden informeras om sådan kreditupplysningenligt gällande lagstiftning. Vid negativt utfall av kreditprövningenförbehåller sig Future Recycling rätten att neka leverans,kräva förskottsbetalning eller ställa andra villkor för avtalets genomförande.Personuppgifter som behandlas i samband med kreditprövningen hanteras ienlighet med gällande dataskyddslagstiftning (inklusive EU:s allmännadataskyddsförordning (GDPR)). Kunden informeras om kreditupplysningen ochbehandlingen av personuppgifter i samband därmed. Personuppgifterna sparasendast så länge som är nödvändigt för att fullgöra detta ändamål eller så längeFuture Recycling enligt lag är skyldig attspara uppgifterna. Mer information om FutureRecyclings behandling av personuppgifter finns i Future Recyclings vid var tid gällande integritetsmeddelande
- Ersättning ochbetalningsvillkor
- Moms: Samtliga priser och avgifter i Avtalet anges i SEK och är inklusive mervärdesskatt (moms).
- Prissättning enligt orderbekräftelse: Priset för beställd tjänst eller vara framgår av orderbekräftelsen och gäller enligt den vid beställningen överenskomna omfattningen av uppdraget. Future Recycling reserverar sig för eventuella tryckfel eller uppenbara felaktigheter i orderbekräftelsen, såsom felaktig produktinformation eller felaktigt pris, somKunden insåg eller borde ha insett var felaktiga. Kunden bör utan onödigt dröjsmål informera Future Recycling om eventuella felaktigheter i orderbekräftelsen
- Prissättning enligt orderbekräftelse: Priset för beställd tjänst eller vara framgår av orderbekräftelsen och gäller enligt den vid beställningen överenskomna omfattningen av uppdraget. Future Recycling reserverar sig för eventuella tryckfel eller uppenbara felaktigheter i orderbekräftelsen, såsom felaktig produktinformation eller felaktigt pris, som Kunden insåg eller borde ha insett var felaktiga. Kunden bör utan onödigt dröjsmål informera Future Recycling om eventuella felaktigheter i orderbekräftelsen.alet anges i SEK och är inklusive mervärdesskatt (moms).
- 4.4.Tilläggsavgifter: Följande situationer kan medföra tillkommande avgifter som anges i Bilaga: Tilläggsavgifter som framgår i slutet av dessa
Allmänna villkor:
a) Om tjänsten inte kan utföras vid ankomst på grund av Kundens försummelse, t.ex. otillgänglig plats eller utebliven förberedelse, debiteras en bomkörningsavgift. Future Recycling har även rätt att få ersättning från Kunden för samtliga merkostnader som detta medför, däribland avgifter biltullar, broavgifter och liknande kostnader.
b) Om personal måste vänta på plats på grund av Kundens agerande, till exempel för att behållare ska fyllas eller plats göras tillgänglig, debiteras en avgift för väntetid per påbörjad timme.
c) Vid överenskommelse om exakt leverans- eller hämtningstid (så kallad tidspassning) debiteras en fast avgift. Avgiften tillämpas inte om Utföraren anländer mer än 60 minuter för sent. - Prisjustering: För beställningar som avser återkommande eller löpande tjänster har Future Recycling rätt att justera priserna årligen, i samband med årsskifte, i enlighet med konsumentprisindex (KPI), publicerat av Statistiska centralbyrån (SCB), eller annat tillämpligt branschindex om så anges i Future Recyclings vid beställningstillfället gällande prislista. Priser för återvinningsfraktioner kan justeras löpande i enlighet med rådande världsmarknadspriser, även för enskilda beställningar. För särskilt kapitalintensiv utrustning, såsom komprimatorer, kan separata hyresavtal träffas mellan Parterna. Om pris för viss tjänst eller produkt inte särskilt överenskommits gäller Future Recyclings vid beställningstillfället gällande prislista.verans- eller hämtningstid (så kallad tidspassning) debiteras en fast avgift. Avgiften tillämpas inte om Utföraren anländer mer än 60 minuter för sent.
- Betalningsvillkor: Kunden ska erlägga den avtalade ersättningen mot faktura. Fakturering sker direkt efter leverans av tjänst med en betalningsfrist om trettio (15) kalenderdagar från fakturadatum. Fakturan skickas till den e-postadress som Kunden har angivit.
- Invändningar: Kundens eventuella invändningar mot en utfärdad faktura ska framföras skriftligen inom tio (10) kalenderdagar från fakturadatum. Om ingen skriftlig anmärkning inkommit inom denna tidsfrist, anses fakturan godkänd och Kunden förlorar rätten att göra invändningar
- Betalningsdröjsmål: Vid sen eller utebliven betalning har Future Recycling rätt att debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen (SFS 1975:635) från förfallodagen till dess att betalningen fullgjorts, inklusive lagstadgad påminnelseavgift och inkassoavgift. Ärendet kan även överlämnas till Kronofogdemyndigheten. Future Recycling har även rätt att med omedelbar verkan avbryta tillhandahållandet av avtalade tjänster till Kunden, fram till dess att Future Recycling har mottagit full betalning för alla ostridiga förfallna belopp, inklusive eventuella dröjsmålsräntor och avgifter.
- Förskottsbetalning vid otillräcklig kreditvärdighet: Om en kreditprövning visar att Kunden inte uppfyller kraven på kreditvärdighet, har Future Recycling rätt att kräva förskottsbetalning innan tjänsten utförs. Slutligt belopp justeras i efterhand enligt slutfakturan.
- Avbokning
- Kunden har rätt att kostnadsfritt avboka en schemalagd tjänst under förutsättning att avbokningen sker senast kl. 12.00 helgfri vardag före den planerade tidpunkten för tjänstens utförande. Vid avbokning som sker senare än detta har Future Recycling rätt att debitera en avbokningsavgift motsvarande 60% av totalbeloppet. Avbokning ska ske skriftligen via e-post. Om avbokningen avser en beställning där Future Recycling redan har anlitat en Utförare för uppdragets genomförande, ska Kunden även ersätta samtliga kostnader som till följd därav debiteras Future Recycling.
- För konsumenter som omfattas av ångerrätt enligt distansavtalslagen gäller ovan punkt endast i den utsträckning ångerrätten inte längre kan göras gällande.
- Ångerrätt (gäller endast konsumenter)
- Distansavtalslagen: Om Kunden är en konsument som köper tjänster/varor på distans eller utanför affärslokaler, har Kunden ångerrätt enligt reglerna i lagen (SFS 2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Kund i egenskap av näringsidkare har ingen ångerrätt.
- Ångerfristen: Ångerfristen är fjorton (14) kalenderdagar. Vid köp av en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag konsumenten ingick avtalet. Vid köp av en vara börjar ångerfristen löpa från den dag konsumenten tog emot varan. Om konsumenten köpt flera varor eller en vara som består av flera delar, räknas ångerfristen från den dag konsumenten mottar den sista varan eller den sista delen av varan. Den dag som ångerfristen börjar löpa räknas inte in när man beräknar ångerfristen. Det innebär att dagen efter är dag ett i ångerfristen.
- Undantag från ångerrätt: Ångerrätten gäller inte för avtal som avser en tjänst som har fullgjorts under ångerfristen, förutsatt att Kunden samtyckt till att tjänsten påbörjas under ångerfristen och att Kunden godkänner att ångerrätten upphör när tjänsten är fullgjord. Ångerrätt gäller inte heller för avtal utanför affärslokaler, om det pris som Kunden sammanlagt ska betala understiger 400 kronor.
- Åberopande av ångerrätt: Om Kunden vill ångra Avtalet måste Kunden meddela detta till Future Recycling inom ångerfristen. Meddelandet kan lämnas per telefon, via e-post eller per post till de kontaktuppgifter som anges i slutet av dessa villkor. Ångerrätten kan även utövas genom att Kunden fyller i Future Recyclings ångerblankett som finns via följande webblänk: LÄNK och skickar den ifyllda ångerblanketten till Future Recycling.
- Tjänst kan påbörjas inom ångerfristen: Genom att boka en tjänst samtycker Kunden uttryckligen till att tjänsten får påbörjas innan ångerfristen har löpt ut, i enlighet med 2 kap. 11 § distansavtalslagen. Kunden bekräftar samtidigt att ångerrätten förloras när tjänsten har genomförts i sin helhet. Om Kunden utövar ångerrätten efter att tjänsten har påbörjats, men innan den har slutförts, har Future Recycle rätt till skälig ersättning för den del av tjänsten som redan tillhandahållits, enligt 2 kap. 15 § distansavtalslagen.
- Återbetalning vid utövad ångerrätt: Om Kunden utövar sin ångerrätt och har rätt till ångerrätt enligt lagen, ska Kunden återbetalas erlagt belopp, efter eventuella avdrag som Future Recycling har rätt till. Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag Kundens ångermeddelande mottagits. Återbetalning sker med samma betalningssätt som det ursprungliga köpet, om inte annat skriftligen överenskommits.
- Leverans
- Kundens ansvar vid leverans och hämtning: Kunden ansvarar för att platsen där containrar eller säckar ska levereras eller hämtas är åtkomlig och fri från hinder. Om vägen är blockerad eller om platsen inte uppfyller kraven nedan, har Future Recycling och/eller Utföraren rätt att avbryta uppdraget:
a) Transportvägen till uppställningsplatsen ska vara minst 3 meter bred och ha en fri höjd om minst 4,5 meter.
b) Vägen ska vara godkänd för tung trafik (minst BK1-standard).
c) Avståndet från farbar väg till uppställningsplatsen får inte överstiga 7 meter.
d) Placering får inte ske under träd, ledningar eller andra hinder som kan försvåra upphämtning.
e) Säckar och containrar ska vara korrekt fyllda enligt instruktion, ordentligt tillslutna och utan utskjutande föremål. Överlastade eller felaktigt fyllda behållare kan nekas hämtning eller medföra extra avgifter.
- Kundens ansvar vid leverans och hämtning: Kunden ansvarar för att platsen där containrar eller säckar ska levereras eller hämtas är åtkomlig och fri från hinder. Om vägen är blockerad eller om platsen inte uppfyller kraven nedan, har Future Recycling och/eller Utföraren rätt att avbryta uppdraget:
- HANTERING AV AVFALL OCH SORTERING
- Kundens ansvar för korrekt sortering: Kunden är skyldig att hantera allt avfall i enlighet med de instruktioner som ges i Future Recyclings sorteringsguide, vilken bifogas offerten. Guiden innehåller detaljerad information om hur olika avfallstyper ska sorteras inför upphämtning.
- Endast godkänt avfall får lämnas: Det är Kundens ansvar att säkerställa att endast tillåtet avfall läggs i de behållare, containrar, kärl eller säckar som tillhandahålls av Utföraren. Det är inte tillåtet att lämna farligt eller otillåtet avfall, om inte annat uttryckligen har avtalats.
- Avgifter vid felaktig hantering: Vid brott mot sorteringsanvisningar eller om otillåtna avfallstyper påträffas i levererat material, debiterar Future Recycling en avvikelseavgift enligt Bilaga: Tilläggsavgifter som framgår i slutet av dessa Allmänna villkor.
- Kundens skadeståndsansvar: Om Kunden bryter mot de anvisningar som framgår av sorteringsguiden eller andra skriftliga instruktioner, och detta medför skada eller kostnader för Future Recycling och/eller Utföraren, är Kunden skyldig att ersätta Future Recycling för den uppkomna skadan genom skadestånd, utöver ersättning för avtalad avvikelseavgift.
- Val av containertyp och tillåten maxvikt
- Vid beställning ska Kunden ange vilken typ av container som önskas:
• Lastväxlare: max 10 ton
• Liftdumper: max 6 ton - Kunden förbinder sig att inte överskrida dessa viktgränser. Vikt avläses vid vägning av full container.
- Om den faktiska vikten överskrider tillåten maxvikt, debiteras Kunden ett tillägg enligt Bilaga: Tilläggsavgifter som framgår i slutet av dessa Allmänna villkor
- Vid beställning ska Kunden ange vilken typ av container som önskas:
- Omklassning vid isoleringsmaterial: Om en container till mer än 70 % innehåller isolering eller mineralull, betraktas hela lastens innehåll som mineralull och behandlas därefter. Detta kan medföra andra behandlingskostnader än vad som ursprungligen avtalats.
- Kundens ansvar för utlånad utrustning: I de fall Utföraren tillhandahåller utrustning för tillfälligt bruk (såsom behållare, containrar, kärl och säckar), gäller att denna förblir Utförarens egendom och endast får användas av Kunden för det syfte och innehåll som avtalats. Kunden får inte, utan överenskommelse med Utföraren, flytta utrustningen från den plats där den ställts ut. Skador, förluster eller annan påverkan som uppstår under den tid egendomen är i Kundens besittning, med undantag för normalt slitage, ersätts av Kunden.
- Farligt avfall och särskilda skyldigheter
- Informationsskyldighet vid farligt avfall: Om uppdraget omfattar farligt avfall åtar sig Kunden att i god tid och skriftligen informera Future Recycling om avfallets typ och sammansättning. Informationen ska lämnas innan upphämtning sker.
- Rapportering till myndighet: Kunden ansvarar för att dokumentera och rapportera in farligt avfall i enlighet med gällande lagkrav. Detta inkluderar skyldigheten att rapportera till Naturvårdsverket enligt 6 kap. 1 § avfallsförordningen (SFS 2020:614).
- Märkning av asbest: Vid hantering av asbest är Kunden skyldig att tydligt märka samtliga säckar och containrar med märkningen "ASBEST", exempelvis genom användning av särskild varningstejp. Märkning ska vara synlig vid upphämtning.
- Reklamation och fel
- Undersökningsplikt och felanmälan vid leverans: Kunden är skyldig att omedelbart efter leverans av containrar, säckar eller annan utrustning från Utföraren kontrollera om några fel eller brister föreligger. Upptäcks ett fel, ska detta utan dröjsmål anmälas skriftligen till Future Recycling.
- Reklamation: Kunden har rätt att reklamera en felaktig vara eller tjänst, eller vid dröjsmål av leverans. Kunden ska reklamera inom skälig tid efter det att Kunden upptäckt eller borde ha upptäckt ett fel. Reklamation som görs inom två (2) månader efter det att Kunden upptäckt ett fel anses alltid ha gjorts i rätt tid
- Konsumenter: Kunden kan göra gällande påföljder med anledning av ett fel i tre (3) år och två (2) månader räknat från och med den dag Kunden tog emot varan. För tjänster gäller en reklamationsfrist på tre (3) år från den dag tjänsten utfördes
- Näringsidkare: Kunden kan göra gällande påföljder med anledning av ett fel i två (2) år räknat från och med den dag Kunden tog emot varan. För tjänster gäller en reklamationsfrist på tre (3) månader från den dag tjänsten utfördes.
- Genomförandet av reklamation: Reklamation kan göras skriftligen via e-post, post, muntligen eller på annat sätt till Future Recyclings kontaktuppgifter som framgår i slutet av dessa villkor. Av bevisskäl rekommenderas att Kunden reklamerar skriftligen. Om Kunden väljer att reklamera skriftligen, rekommenderas Kunden att även inkludera en beskrivning av felet samt hur och när det upptäcktes, för att underlätta processen och möjliggöra en snabb lösning.
- Påföljder vid fel: När en Kund i egenskap av konsument upptäcker att den köpta varan eller tjänsten är felaktig, finns det flera rättigheter och påföljder som Kunden kan åberopa. Dessa rättigheter är i linje med Konsumentköplagen och syftar till att säkerställa en rättvis och rimlig lösning för båda Parter. Kunden har rätt till följande åtgärder om den köpta varan eller tjänsten är felaktig: kräva avhjälpande eller omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd. Konsumenten får även hålla inne så mycket av betalningen som behövs för att ge konsumenten säkerhet för kravet med anledning av den felaktiga tjänsten/varan. Kund i egenskap av näringsidkare har enbart rätt att kräva att felet avhjälps
- Särskiltavseende avhjälpande
- Future Recycling är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för Future Recycling.
- Avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid efter det att Kunden framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för Kunden. Trots att Kunden kräver en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har Future Recycling rätt att vidta en sådan åtgärd, om det kan ske under de förutsättningar som anges i föregående mening
- Vid omleverans av en vara ska Future Recycling på egen bekostnad ta tillbaka den felaktiga varan. Köparen ska vid avhjälpande och omleverans göra varan tillgänglig för Future Recycling. Vid omleverans behöver detta dock inte göras förrän en ny vara levereras.
- Avslagen reklamation: Om det visar sig att den reklamerade varan/tjänsten i fråga inte är felaktig i enlighet med tillämplig lagstiftning, kommer reklamationen inte att godkännas och vid sådana fall har Future Recycling rätt till ersättning för sina eventuella frakt- och undersökningskostnader hänförliga till ärendet.
- Godkänd reklamation: Vid godkänd reklamation betalas eventuell ersättning ut till Kunden inom trettio (30) kalenderdagar. Betalningsmetoden är densamma som den Kunden har använt vid köpet i den mån det är möjligt. Om det inte är möjligt, sker återbetalningen via banköverföring, om inte Parterna uttryckligen kommit överens om något annat. Future Recycling står för returfrakt vid godkända reklamationer, och bekostar vid sådana fall även frakten om Kunden önskar en ny vara som ersättning
- Ansvarsfördelning
- Ansvar för tjänstens utförande: Future Recycling har rätt att anlita underleverantör för utförande av beställd tjänst. Future Recycling svarar för underleverantörens arbete såsom för eget arbete
- Begränsning av skadeståndsansvar: Future Recycling ansvarar endast för direkta skador och med högst ett belopp motsvarande det pris Kunden betalat för den aktuella tjänsten/varan, dock aldrig mer än fem (5) gånger det vid tidpunkten gällande prisbasbeloppet socialförsäkringsbalken (SFS 2010:110), i den utsträckning tillämplig tvingande lag medger detta. Future Recycling ersätter inte Kunden för indirekta kostnader, skador eller förluster (såsom utebliven vinst, produktionsbortfall eller andra följdskador), såvida inte Future Recycling har agerat uppsåtligt eller grovt vårdslöst.
- Skador orsakade av utrustning: Om egendom som tillhandahålls av Future Recycling och/eller Utföraren orsakar skada på Kundens eller tredje parts egendom, ansvarar Future Recycling och/eller Utföraren inte för skadan, såvida inte annat följer av tvingande lag.
- Avtalsbrott och rätt till hävning
- Avtalsbrott: Avtalsbrott föreligger om någon av Parterna inte fullgör sina skyldigheter enligt Avtalet.
- Följder av Kundens avtalsbrott: Vid Kundens avtalsbrott, till exempel obetalda fakturor, bristande medverkan eller otillåtna avfallsleveranser, har Future Recycling rätt att:
- tillfälligtavbryta tjänstens utförande,
- nekahämtning,
- krävaersättning för merkostnader, samt
- säga upp Avtaletmed omedelbar verkan vid väsentliga överträdelser.
- Hävning vid väsentligt avtalsbrott: Om ett avtalsbrott är av väsentlig betydelse har den icke-felande Parten rätt att häva Avtalet med omedelbar verkan. Vid hävning på grund av Kundens avtalsbrott har Future Recycling rätt till betalning för redan utförda delar av tjänsten samt rätt till ersättning för förluster orsakade av hävningen.
- Omedelbar uppsägning vid obestånd: Part har rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan om den andra Parten försätts i konkurs, inleder företagsrekonstruktion, ackordsförhandling, likvidation, inställer sina betalningar eller annars är på sådant obestånd att det skäligen kan antas att Parten inte kommer att kunna fullgöra sina åtaganden enligt Avtalet.
- Sekretess
- Sekretessförbindelse: Parterna förbinder sig att inte utan den andra Partens skriftliga samtycke vidarebefordra eller använda information som kan anses vara affärshemligheter eller annan konfidentiell information som erhållits inom ramen för Avtalet.
- Undantag:Sekretessen gäller inte sådan information som:
- är eller blir allmänt känd,
- a) redan varkänd för mottagaren
- måste lämnas ut enligt lag eller myndighetsbeslut
- Force Majeure – befrielse från ansvar
- Kunden har ingen rätt till skadestånd från Future Recycling när Future Recycling är i dröjsmål eller om en vara är felaktig, om Future Recycling kan visa att dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför Future Recyclings kontroll (i) som Future Recycling inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet, och (ii) vars följder Future Recycling inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit (force majeure-händelse). En omständighet likt det föregående kan i vissa fall utgöra något av det följande: arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, ändrad lagstiftning, avbrott i internet- eller energiförsörjning eller driftstörningar i elektroniska system till följd av sådana händelser eller andra liknande händelser som ligger utanför Future Recyclings kontroll. Befrielsen från ansvar gäller även om motsvarande hinder drabbar Utföraren eller någon annan av Future Recyclings underleverantörer. Vid force majeure ska förpliktelserna antingen skjutas upp eller justeras.
- Användning av underleverantör
- Future Recycling har rätt att helt eller delvis låta en underleverantörer för att tillhandahålla avtalade tjänster och fullgöra sina övriga åtaganden enligt Avtalet utan att särskilt meddela eller inhämta godkännande från Kunden.
- Överlåtelse av rättigheter och skyldigheter
- Kunden får inte utan skriftligt samtycke från Future Recycling överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt avtalet. Future Recycling har rätt att överlåta sina rättigheter, till exempel fordran på betalning, samt sina avtalsförpliktelser till annan part utan Kundens samtycke.
- Immateriella rättigheter
- Alla rättigheter, nuvarande och framtida, inklusive men inte begränsat till samtliga immateriella rättigheter, till webbplatsen, inklusive dess tekniska lösning, programvara, mjukvara, infrastruktur, källkod, systemdesign, funktionalitet, dokumentation, innehåll och allt annat material som Future Recycling tillhandahåller, utvecklar eller förvärvar under Avtalet, samt uppdateringar eller annan utveckling av dessa, tillhör Future Recycling (eller om tillämpligt, dess licensgivare) och är skyddade enligt lag. Kunden får endast använda dessa immateriella rättigheter i enlighet med Avtalet, inom avtalstiden och för avsedda ändamål. All annan användning kräver Future Recyclings föregående skriftliga godkännande.
- Kunden får inte kopiera, distribuera, modifiera eller på annat sätt utnyttja Future Recyclings immateriella rättigheter, utan Future Recyclings föregående skriftliga medgivande.
- Marknadsföring: Kund i egenskap av näringsidkare och Future Recycling får använda varandras firmanamn, varumärke och logotyp i marknadsföring av sina tjänster och samarbetet, inklusive på internet och sociala medier. Användningen får inte skada Partens anseende, påverka varumärkets integritet negativt eller strida mot lagar och riktlinjer. Rätten upphör omedelbart vid skriftlig begäran
- Cookies
- Cookiemeddelande: Webbplatsen använder cookies. Mer information om hur Webbplatsen använder cookies finns att läsa i Future Recyclings cookiemeddelande via följande länk: Cookie Policy.
- Behandling av personuppgifter
- Integritetsmeddelande: Future Recycling behandlar personuppgifter i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning, inklusive EU:s allmänna dataskyddsförordning 2016/697 ("GDPR"), för att bland annat kunna ingå och fullgöra avtalet. Mer information om Future Recyclings behandling av personuppgifter finns att läsa i Future Recyclings integritetsmeddelande på Webbplatsen via följande länk: LÄNK.
- MEDDELANDEN
- Kunden godkänner att Future Recycling förmedlar information, dokumentation och handlingar avseende Avtalet via e-post eller annan form av elektronisk kommunikation som Future Recycling bedömer vara lämplig, till de kontaktuppgifter Kunden har sätt angivit.
- Meddelanden som enligt Avtalet ska ske skriftligen, ska sändas genom e-post, rekommenderat brev eller bud till Parternas angivna kontaktuppgifter. Part ska bekräfta mottaget meddelande utan dröjsmål. Meddelandet ska anses ha kommit mottagaren tillhanda:
- om avsänt med e-post: när meddelandet avsänts till mottagarens e–postadress, förutsatt att avsändande part inte erhåller något besked om fel vid avsändandet
- om avsänt med brev: den femte arbetsdagen efter avlämnande för postbefordran.
- om avlämnat med bud: vid överlämnandet.
- Ändringar i villkoren
- Future Recycling har rätt att uppdatera eller ändra dessa allmänna villkor inför framtida beställningar utan föregående meddelande därom. För redan ingångna Avtal gäller den version av villkoren som var gällande vid tidpunkten för beställningen, såvida inte Parterna skriftligen har kommit överens om annat. Kunden ansvarar för att ta del av de villkor som gäller vid varje enskild beställning. Gällande villkor finns alltid tillgängliga via Future Recyclings webbplats.
- Bestämmelses ogiltighet
- Om någon bestämmelse i Avtalet helt eller delvis skulle befinnas icke verkställbar eller ogiltig av allmän domstol, skiljenämnd eller Allmänna reklamationsnämnden, ska det inte innebära att avtalsvillkoren i sin helhet är ogiltiga. I stället ska den aktuella bestämmelsen i övriga delar samt alla övriga bestämmelser i Avtalet vara gällande, och i den mån ogiltigheten väsentligen påverkar parts utbyte av eller prestation enligt Avtalet, ska skälig jämkning av Avtalet ske.
- Bestämmelses överlevnad
- Bestämmelser i Avtalet avseende tillämplig lag, tvistelösning och eventuella övriga bestämmelser som uttryckligen eller med hänsyn till dess karaktär är avsedda att gälla även efter Avtalets upphörande, ska fortsätta att vara bindande även efter det att Avtalet har upphört.
- Tillämplig lag och tvistelösning
- Tillämplig lag: Avtalet ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Vid eventuell tvist som uppstår i samband med Avtalet, ska svensk lag tillämpas.
- Tvistlösning med Kund i egenskap av konsument
- Om Kunden i egenskap av konsument hamnar i tvist med Future Recycling, har Kunden rätt att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning av en tvist. ARN nås via deras webbplats: www.arn.se eller per post på adressen: Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm.
- En tvist mellan Future Recycling och en konsument kan även tas upp till prövning och slutlig avgörande av allmän domstol i Sverige. Detta gäller dock inte om det finns tvingande lagstiftning som säger annat.
- Future Recycling rekommenderar alltid att försöka lösa tvister genom dialog och förhandling innan rättslig åtgärd vidtas.
- Tvistlösning med Kund i egenskap av näringsidkare
- 24.3.1. Tvister som uppstår i anledning av Avtalet mellan en Kund i egenskap av näringsidkare/juridisk person och Future Recycling ska slutligt avgöras genom skiljedom enligt SCC Regler för förenklat skiljeförfarande för SCC Skiljedomsinstitut. Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm. Språket för förfarandet ska vara svenska. Svensk lag ska tillämpas på tvisten. Skiljenämnden, Parterna och deras ombud ska iaktta sekretess avseende skiljeförfarandet och vad som förekommit där samt skiljedomen.
- MER INFORMATION FÖR KONSUMENTER
- Fullständig information om konsumenters rättigheter finns i konsumentköplagen (SFS 2022:260), som är tillgänglig via Riksdagens webbplats: Konsumentköplagen – Riksdagen.
- Vid köp på distans eller utanför affärslokaler tillämpas även lagen (SFS 2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, som återfinns här: Distansavtalslagen – Riksdagen.
- Konsumenter omfattas även av övrig svensk konsumentskyddslagstiftning. Mer information om gällande rättigheter finns på Konsumentverkets webbplats: www.konsumentverket.se.
- Future recyclings kontaktuppgifter
- E-post: support@futurerecycling.se
- Postadress: Future Recycling Sweden AB Kivra: 559517-3807 106 31 Stockholm SE
- Telefonnummer: 072-224 88 20
- Ordinarie öppettider: kl. 08:00-16:00 helgfria vardagar
Allmänna villkor
Här kan du ta del av våra allmänna villkor som reglerar ditt användande av våra tjänster.
Vårt erbjudande
Future Recycling förenklar hur du blir av med ditt avfall för återvinning.
FAQ
Vanliga frågor och svar hjälper dig att snabbt hitta information om våra tjänster, produkter och processer.